We kunnen veel schrijven over de oorlog in Oekraïne. Bijvoorbeeld dat er mensen zijn die het ontkennen en het westen de schuld geven. Onvoorstelbaar. Maar laten we ons concentreren op de zaken waar we wel invloed op hebben. We kunnen geld doneren aan giro 555 of giro 999 . Als lokale politieke partij vonden we het belangrijk om snel helder te krijgen hoe veel Tiels geld (van bijvoorbeeld de gemeente) wegvloeit richting het Russische Gazprom. Mocht dat zo zijn, dan moet dat gelijk stoppen. En moet Gazprom worden uitgesloten bij een nieuwe aanbesteding.

Ook willen we helder krijgen hoe Tiel bij kan dragen aan het opvangen van de vluchtelingen uit Oekraïne (350.000 en groeiende). Zijn er locaties hiervoor geschikt. We hebben het gemeente Tiel gevraagd in zogenaamde 'artikel 41 vragen'. Wij zijn benieuwd naar de antwoorden.

TOEVOEGING: Inmiddels heeft Waterschap Rivierenland aangegeven geen contract met Gazprom te hebben. De informatie die daarover circuleert op internet is niet correct. Waterschap Rivierenland heeft een lopend contract met het Nederlandse Greenchoice