De fiets centraal
In binnensteden betekent een keuze voor voetgangers en fietsers een keuze voor kwaliteit en leefbaarheid. Voorwaarde voor een verdere groei is verder dat de verkeersveiligheid van met name oudere fietsers verbetert. Dit kan door het aanpakken van lokale knelpunten. Verkeersveiligheid is één van de belangrijkste voorwaarden voor een leefbare omgeving. Het grootste deel van de verreden autokilometers bestaat uit kleine ritjes. De afstanden in Tiel naar scholen en winkels zijn zo kort, dat de meeste mensen hiervoor niet perse de auto hoeven te gebruiken. Met de fiets kan het ook, en vaak zelfs sneller. Vaker fietsen of lopen is goed voor de gezondheid, de leefbaarheid én de bereikbaarheid. GroenLinks wil het fietsgebruik stimuleren. In Tiel wordt de fiets het enige vervoermiddel dat je gegarandeerd van deur-tot-deur brengt. Met de fiets kun je overal veilig komen en je kunt hem overal kwijt. Tiel moet en kan een echte fietsstad worden.
Dit kan door:
- onveilige situaties voor fietsers worden geïnventariseerd en aangepakt;
- verbeteren en uitbreiden van het netwerk van fietsroutes, rekening houdend met toenemende intensiteit en de diverse soorten fietsen met verschillende snelheden;
- dat de slechte staat van onderhoud van de fietspaden wordt aangepakt en blijvend verbeterd;
- dat kinderen en ouders veilig te voet of op de fiets naar school kunnen! De gemeente initieert samen met elke school verbetermaatregelen voor de verkeersveiligheid rond de school, met verkeerstechnische maatregelen, en gedragsregels voor de ouders; voor de kinderen verkeerslessen (inclusief praktijkexamen);
- dat fietsers twee keer groen krijgen per verkeerslichtencyclus;
- extra voorzieningen, zoals oplaadpunten, voor elektrische fietsen.
Openbaar Vervoer
Autoverkeer is één van de belangrijkste veroorzakers van fijnstof, geluidsbelasting en CO2. De oplossing ligt daarom in het selectiever kiezen van het juiste vervoermiddel per bestemming. Het gebruik van andere vervoermiddelen dan de auto voor woon-werkverkeer en voor winkel- en recreatief verkeer. GroenLinks willen de inwoners van Tiel goede alternatieven (blijven) bieden voor de auto. De trein naar Arnhem mag geen “knip” in Elst krijgen maar moet een rechtstreekse verbinding blijven. Doordat er meer intercity’s op het traject Utrecht-Den Bosch rijden en deze voorrang krijgen op de stoptrein uit Tiel, staat ook de treinverbinding naar Utrecht onder druk.
GroenLinks wil daarom:
- sterk inzetten op behoud of zelfs uitbreiding (aantal treinen per uur) van de spoorverbinding richting Utrecht en Arnhem;
- samen met de provincie wordt de haalbaarheid van een doorgaande treinverbinding Dordrecht-Geldermalsen-Tiel-Arnhem onderzocht;
- zodanige busroutes dat in alle wijken van Tiel en de industrie terreinen opstapplaatsen zijn
- Dat met bedrijven en instellingen wordt besproken hoe met gezamenlijke inspanningen het gebruik van zuinige en schonere voertuigen kan worden gestimuleerd;
- Dat de mogelijkheden voor een milieuvriendelijke bevoorrading van onze binnenstad wordt onderzocht.