Aan alle kanten wordt er gemorreld aan de bereikbaarheid van Tiel per spoor. Door de ambities die de grote omringende steden hebben op het gebied van spoorverbindingen wordt het behelpen voor de Tielenaren die van de trein gebruik maken. Straks zitten we opeengepakt als sardientjes in een blik en moeten we vaker overstappen!

Ten oosten van Tiel willen Arnhem en Nijmegen graag een frequentere verbinding. Hierdoor zal de directe treinverbinding tussen Tiel en Arnhem misschien 'geknipt' worden: de trein kan niet verder rijden dan Elst dus zal men daar maar over moeten stappen. En dat is zeker geen verbetering! De verantwoordelijke wethouder voor verkeer, vervoer en mobiliteit, Henk Driessen, heeft op vragen van de oppositie aangegeven alles in het werk te stellen om deze verbinding te behouden.

Ten westen van Tiel is het ook niet veel beter aan het worden: NS en ProRail zijn een proef gestart voor 6 treinen per uur tussen Utrecht en Geldermalsen. Dat is natuurlijk een prachtig streven...ware het niet dat Tiel hier aan het kortste eind trekt: er rijden nu 6 Sprinter treinen (moderne, comfortabele treinen, maar enkellaags en dus weinig stoelen) tussen Utrecht en Geldermalsen, waarvan er 2 doorrijden richting Tiel en terug. Terwijl er eerst dubbeldekkers reden. Deze dubbeldekkers zaten voor de proef al goed vol, maar nu er enkellaags sprinters rijden is het dringen geblazen!

Voor je het weet zullen de reizigersaantallen afnemen. Men stapt maar weer in de auto, die een nog aantrekkelijker alternatief is door de vele subsidies en de nieuwe lappen asfalt op o.a. de A2. En dat zou zonde zijn van alle investeringen die er gedaan zijn in de Tielse stations. Daarom zal GroenLinks Tiel in de komende vergadering van commissie Ruimte, aandacht vragen voor deze verslechtering van het openbaar vervoer: de gemeente moet zeker inspraak hebben bij de evaluatie van deze proef. De beslissingen zijn nog niet genomen: Tiel is gelukkig nog geen gepasseerd station.